Voor de docent

Algemene informatie
Voor wie?
Dit blog is bedoeld voor leerlingen van havo 4 en 5 en voor vwo 4, 5 en 6. Het is opgezet voor het vak Nederlands en CKV.
Benodigde tijd
De verwachte tijdsduur bij alle opdrachten is twee lesuren van 50 minuten, met een deel daarnaast in de eigen tijd te maken als huiswerk. Natuurlijk kan de docent beslissen een aantal opdrachten niet te laten maken.

Uitvoering
De leerlingen kunnen in twee- of drietallen werken, maar ook individueel.
Opbrengst
Na afloop heeft de leerling kennis van de Gijsbrecht van Aemstel, het verhaal zelf en belangrijke achtergronden. Ook de ontwikkeling van het toneel in Nederland komt aan de orde. De Gijsbrecht wordt door de rap-opdracht naar de tijd van de leerling gehaald. Een betogende tekst schrijven of een debat voeren is een goede aanzet tot beter argumenteren, waarbij het onontbeerlijk is veel kennis over het onderwerp te hebben.
Wanneer naast de gemaakte opdrachten ook de originele tekst is gelezen, kan de leerling de tragedie op zijn literatuurlijst zetten en daarover een goed gesprek voeren met de docent tijdens het mondeling examen.

Beoordeling
De uitwerking van de opdrachten kan de docent naar eigen inzicht beoordelen. Bij de beschrijvingen die de leerlingen moeten maken, kan de docent ervoor kiezen de uitwerkingen als schrijfopdrachten te beoordelen.
Het rappen kan leiden tot een rapwedstrijd, of een optreden.
Aan debaters kan een cijfer gegeven worden, waarbij de juryleden betrokken kunnen worden.
Tenslotte vindt een beoordeling natuurlijk ook plaats tijdens een mondelingexamen, hetgeen een onderdeel kan zijn van het schoolexamen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten